Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie

De 27e Panamaconferentie - Marc van Zanten

Marc van Zanten kondigt de 27 Panamaconferentie aan, met het thema "Leren en evalueren"

23 juffen en meesters in één klas - Jean-Marie Kraemer

Ieder kind verdient de juiste diagnose en vervolgens het passende onderwijs dat daarop aansluit. Alleen op die manier kan een kind de volgende trede op de rekentrap bereiken.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Regenwormen

Wie aan het eind van dit rekenspel de meeste regenwormen heeft verzameld, is de winnaar. Vanaf groep 4 / 5....

Wiskunde op straat. Oppassen met optellen in het hooggebergte - Harrie Sormani

Hoe kansberekenen je kan helpen om weer veilig thuis te komen....

Vroeger: Govert Grazer - Ed de Moor

Ed de Moor bespreekt het werk van Frater S. Rombouts, een leraar uit het begin van de vorige eeuw en auteur van onder andere "Rekenmetodiek en moderne psychologie", die ervoor zijn tijd bijzonder moderne ideeen over rekenen op na hield

Kleine kinderen worden groot: Met twee wielen door de bocht - Marielle van der Borgh

Luna telt wielen op de lange weg naar Frankrijk, en leert weer beter rekenen....

Interactie: Wie oefent moet een duidelijk doel voor ogen hebben - Dolf Janson

De voors en tegens van "Wie oefent moet een duidelijk doel voor ogen hebben" worden besproken

Redactioneel

Volgens Bartjens: Beeld van een kind - Marjolein Kool

Onlangs is er een inspectierapport uitgekomen over het rekenonderwijs. Hebben leerkrachten zelf eigenlijk wel een idee van het niveau van hun klas? Hoe kunnen ze daar toetsen bij gebruiken?

Groetjes van groep vier: Hoe lang is een meter? - Lia van Diem

Door te meten in de klas weet groep vier steeds beter hoe lang een meter is....

De bekende Nederlander in getallen: Joost Prinsen - Harrie Sormani

Wat heeft Joost Prinsen met rekenen en getallen, welke getallen zijn voor hem belangrijk?

In / Uitgelicht. Boekenrubriek - Peter van den Bremen

De artikelen "IJveren voor beter rekenen" en "Rekenen valt best mee" uit Goed, "Spelend rekenen met peuters en kleuters" uit De wereld van het jonge kind, en "Olifant Ashya kan heel goed rekenen en ook nog heel snel" uit NRC-next worden besproken

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 1, opgaven

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 1 - antwoorden

Extra materiaal bij "De Rekentoren" - Jelly Frijlink en Hetty Wouda - Jaargang 28, nummer 1

De Rekentoren is een hoge, smalle ladekast met een grote verscheidenheid aan spelletjes. In het extra materiaal voorbeelden van activiteiten voor de Rekentoren

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Numbers League

Er is een groep boeven neergestreken in Infinity city. In Numbers league ben jij de leider van een team superhelden en jullie missie is het kwaad in de straten van Infinity te bestrijden. Rekenspel vanaf groep vier / vijf

Bronnenboeken voor rekenvaardigheid op de pabo: een vergelijkend onderzoek van Frank van Merwijk

Toen in 2006 de verplichte Entreetoets Rekenen op de pabo werd ingevoerd ontstond er grote behoefte aan oefenmateriaal om de rekenkennis- en vaardigheden van studenten op te frissen. De auteur vergelijkt verschillende oefenboeken.

Hoe kun je de kralenketting inzetten bij het leren rekenen - Julie Menne

De kralenketting. Waar is die voor bedoeld? Mogen kinderen daar wel op rekenen? Waarom wel of niet? In dit artikel staat de kralenketting met 100 kralen en 10-structuur centraal. Hoe kan dit materiaal ingezet worden bij het leren rekenen?

Rekenen met dikke Idde - Annette Markusse

Iemand die gecijferd is stelt zich voortdurend rekenvragen. Annette Markusse sloeg aan het rekenen bij een fragment uit het boek Dikke Idde.

Weten

Een onderwijs leertraject van meercijferig vermenigvuldigen - Marjolein Kool

Op 19 mei2008 promoveerde Kees Buijs op een onderzoek over een door hem ontwikkeld onderwijsleertraject op het domein van vermenigvuldigen.

Dyscalculie in discussie, deel 2 - Mieke van Groenestijn en Jaap Vedder

Alle abonnees van Volgens Bartjens hebben een gratis boekje over dyscalculie bij dit septembernummer aangetroffen. Mieke van Groenestijn en Jaap Vedder leggen uit wat de bedoeling van dit cadeautje is.

De rekentoren - Jelly Frijlink en Hetty Wouda

Frijlink en Wouda onderzochten de beginnende gecijferdheid van jonge kinderen. Op basis van hun resultaten ontwikkelden ze ‘de Rekentoren’, een hoge, smalle ladekast met een veel verschillende spelletjes en opdrachten voor beginnende gecijferdheid

Vijanden worden vrienden: een beknopte leergang vermenigvuldigen - Willem Uittenbogaard.

In dit artikel legt Willem Uittenbogaard uit waarom en hoe kinderen volgens hem kunnen leren vermenigvuldigen zonder te cijferen.

Wiskunde op straat.: Mooie nummers - Harrie Sormani

Harrie Sormani vertelt over alle mooie nummers die hij in zijn leven al is tegengekomen.

Vroeger: Dozijn - Ed de Moor

Rekenen met het grondgetal 12 lijkt hier in Nederland ongewoon. Toch komt het vaker voor dan je denkt.

Redactioneel

Volgens Bartjens: nieuw - Marjolein Kool

De Volgens Bartjens staat deze keer vol nieuwe dingen. En hoofdredacteur Marjolein Kool kondigt aan dat zij ook met wat nieuws gaat beginnen en stopt met Volgens Bartjens.

Kleine kinderen worden groot: 5 1/2 is niet bijna honderd - Josje van der Linden

Ward is vier, en gaat met zijn moeder naar de Hortus in Amsterdam. Daar ontmoet hij een vrouw van 88. Dat is al bijna honderd en dus erg oud, vindt hij.

Interactie - Jos van den Bergh.

Ieder nummer stemmen lezers op een stelling die te maken heeft met rekenen-wiskunde.

In / Uigelicht - Peter van den Bremen

Bespreking van "Barbertje moet hangen", Kees de Glopper, Didactief nr 5, mei 2008 en "Hoe moet dat met rekenen" van Els van Houten e.a., JSW, jaargang 92, juni 2008.

Groetjes van groep 2: Vlaggetjesdag - Lia van Diem

Er ligt een vlag in de kring van groep twee. Maar hoe kun je nou goed tellen hoeveel tweeën er op die vlag staan?

De bekende Nederlander in getallen: Freddy Wennemars - Harrie Sormani

Wat heeft schaatser Freddy Wennemars met getallen?

Uitleggen is vragen stellen - Miep Voestermans

Oeverloze interactieve nabesprekingen leveren weinig op. Maar een leerkracht die consequent en gericht vragen stelt, laat de leerlingen naar elkaar luisteren en met elkaar meedenken. Dat levert waardevolle ontdekkingen en leermomenten op.

Weten

Een kind met een spraakprobleem leren tellen - Maaike Vernooij

Het leren tellen gaat bij de meeste kinderen volgens voorspelbare stappen. Maar wat doe je als een kind, al dan niet met een handicap, zijn eigen eigenwijze ontwikkeling volgt?

Weten

Integratie van rekenen&wiskunde en natuur&techniek. Kees Buijs

Een samenwerkingsproject tussen SLO en NVORWO heeft een interessant boekje opgeleverd. Laat u inspireren door rijke lesideeën die overeenkomsten en verschillen tussen de exacte vakken uitbuiten en met elkaar combineren.

Schoolreisje met napret - Marie-Jose van Heugten

In Alles telt 4B, blok 5, les 13-15 staan sommen rond een schoolreisje. Marie-José van Heugten besloot de lessen te vervangen door berekeningen rond een eigen schoolreisje naar dierenpark ‘De Oliemeulen’ in Tilburg.

In de ban van big ideas - Annieke de Groot en Kelly Nijenhuis

In het leerlandschap van kinderen vormen ‘big ideas’ belangrijke mijlpalen. Annieke de Groot en Kelly Nijenhuis lieten kinderen met elkaar discussiëren over gekozen rekenproblemen, waardoor ze kennis construeerden over de onder- liggende big ideas.

Wijzer voor wijzer - Frans van Galen en Marjolijn Peltenburg

Bij het leren klokkijken is het goed om de rol van de grote en kleine wijzer apart aan de orde te stellen. Dat zou je kunnen doen door tijdelijk een klok met alleen een kleine wijzer in de klas op te hangen.