Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie

Met kleine stappen sprongen vooruit. Douwe Sikkes' kijk op oefenen - L. v.d. Leeuw

Systematische oefeningen met veel herhaling leiden snel tot leerwinst in basale rekenvaardigheden en getalbegrip

Het dorp met maar één straat. Een reken-wiskundige bouwactiviteit voor groep 1 t / m 4.

Hanneke Custers vertelt over een hoe een zorgvuldig gekozen context kinderen helpt om rekenkennis, -vaardigheden, -begrippen en -inzichten te verwerven en construeren.

Meetkunde op maat. Meetkundeles voor groep 3 - S. Slotboom

Weten

Hoe kies je een geschikte reken-wiskundemethode?

Marije Bakker, Margreeth Mulder, Cathe Notten, An te Selle en Jaap Vedder leggen uit hoe een school tot een geschikte reken-wiskundemethode kunt komen.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Take it easy!

Leren combineren en je eigen record (of dat van een ander) proberen te verbreken. Rekenspel vanaf groep 3 / 4....

Redactioneel

Volgens Bartjens: veel kwaliteit - Cathe Notten

Het eerste voorwoord van de nieuwe hoofdredacteur van Volgens Bartjens: Cathe Notten nam het stokje over van Marjolein Kool

Kleine kinderen worden groot: tellen - Ivanka van Dijk

Als je het zo bekijkt legt peuter Merlijn van 1 al heel wat fundamenten voor zijn rekenkundige carriere....

Interactie: Wat doen ze eigenlijk op het web? - Frans van Galen en Vincent Jonker

Wiskunde op straat: getallen met betekenis - Harrie Sormani

Over (bijna) volmaakte getallen in de literatuur en de schilderkunst, en waarom 2009 zo'n fijn getal is....

Groetjes van groep vier: Klerensommen - Lia van Diem.

Groep vier komt er achter dat je, als je kleding koopt, toch heel wat moet rekenen. Maar... de kinderen ontpoppen zich als goede kledingadviseurs, zodat de juf weer mooi voor de dag kan komen in haar nieuwe kleren!

Vroeger: priemgetallen uit een oude krant - Ed de Moor

Naar aanleiding van een oud krantenknipsel in zijn dagboek duikt Ed de Moor in de geschiedenis van de priemgetallen.

De bekende Nederlander in getallen: Adri Treffers - Harrie Sormani

Interview met Adri Treffers over de rol van rekenen en getallen in zijn leven.

In / uitgelicht. Boekenrubriek - Peter van den Breemen

In dit nummer bespreekt Peter van den Breemen "Nostalgische terugblik op de staartdeling" van Kees Hoogland en "Woordjes leren voor de rekentoets" van Arjan Scholten.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 3, opgaven

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 3, antwoorden

Een miljonair op vakantie. Artikel van R. Keijzer, R.v.Tricht en M. Fransen

Een uitdagende, herkenbare situatie, zoals bijvoorbeeld de naderende vakantie, kan kinderen stimuleren om te denken en te redeneren over nog onbekende reken-wiskundestof, zoals grote getallen. Een uitnodiging om af en toe de methode te verlaten...

Een shirt voor Yao Ming - Ortwin Hutten.

Het rekenonderwijs in Peru is mechanistisch en staat ver van de werkelijkheid af. De Nederlandse Pabodocent Ortwin Hutten tracht in nascholingsbijeenkomsten openingen te vinden voor rekenonderwijs dat concreter is, dit keer n.a.v. een krantenartikel.

Spijkers met koppen - Mirjam Hoogland en Hilde Amse

Om het onderwijs voor kinderen in de onderbouw van de basisschool betekenisvol en functioneel te maken kun je het dagelijks leven in de klas brengen. Het thema ‘bouwen’ biedt mooie aanknopingspunten. Dit artikel laat zien hoe dit in zijn werk gaat.

Puzzelachtige verhaaltjessommen - Marja van den Heuvel-Panhuizen en Ageliki Kolovou

Weten

Hoe schrijf je dat netjes op? - Kees Buijs

Leerlingen die leren hoe ze bij het oplossen van rekenvraagstukken systematisch hulpnotaties en kladpapier kunnen gebruiken scoren niet alleen beter, maar werken ook overzichtelijker. Een verslag van een onderwijsexperiment.

Weten

Verschillende oplossingsstrategieën variëren of vermijden? - Marc van Zanten

In dit artikel wordt bekeken welke rol beoogde leerprocessen en leerdoelen spelen bij het maken van de keuze om slechts één, of toch meer oplossingsstrategieën aan de orde te stellen.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Rupsenrace

Een grappig rekenspel met rupsen voor kinderen in groep 3...

Wiskunde op straat: De zeven heuvelenloop - Harrie Sormani

De schrijver toont aan dat je veel sneller de Zeven Heuvelenloop kunt afleggen als je goed kunt rekenen....

Vroeger: Minder onthouden - Ed de Moor

Redactioneel

Volgens Bartjens - Marjolein Kool

In haar laatste rubriek als hoofdredacteur van Volgens Bartjens bedankt Marjolein Kool veel mensen die haar in de loop van de tijd geholpen hebben met het tijdschrift.

Kleine kinderen worden groot: Het grootste getal - Henry van Kraanen

Wat is het eigenlijk het grootste getal? De kinderen van Henry van Kraanen proberen elkaar te overtroeven....

Interactie - Willem Vermeulen

De stelling " antwoordenboekjes werken averechts bij het bereiken van rekendoelen" wordt besproken.

Groetjes van groep vier: pretpark en rondvaartboot - Lia van Diem

Hoe komt het toch dat volwassenen meer moeten betalen dan kinderen bij attracties? Groep vier rekent en praat en er over met hun juf.

In / Uitgelicht. Boekenrubriek - Peter van den Breemen

Bespreking van "Rekenen op de laptop" (Frans van Galen) en "'s Zomers zwoegen op rekenen en taal" (Lisette Jongerius).

De bekende Nederlander in getallen: Marjolein Kool - Harrie Sormani

Interview met hoofdredacteur van Volgens Bartjens Marjolein Kool, over haar "belangrijke" getallen.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 2, opgaven

Rekenpuzzels en breinkrakers voor kinderen van groep zeven en acht.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 2, antwoorden

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 2, antwoorden

Materiaal bij "Protocol Rekengesprek" - Henk Logtenberg, Jaargang 28, nummer 2

Hoe kom je er achter welke ondersteuning en instructie een leerling nodig heeft? Deze extra bijlage bij "Protocol Rekengesprek" helpt u op weg.

Weten

Over testen en toetsen - Willem Vermeulen

Is het mogelijk om objectief vast te stellen wat leerlingen kunnen op het gebied van rekenen-wiskunde? Elke toets heeft zijn eigen haken en ogen, maar als leerkrachten zich dat bewust zijn en toetsen combineren met goede observaties
kom je een eind.

Ik weet alleen maar dat keersommen groepjes zijn - Iris Verbruggen et al.

Hoe komt het dat sommige kinderen de tafels nooit leren zelfs al oefen je ze elke dag? Het zou kunnen dat deze kinderen nog niet toe zijn aan het memoriseren van formele tafelsommen.
Een artikel over het project "Speciaal Rekenen" (Freudenthal Instituut)