Welkom
Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.
Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Neem contact op met de redactieLVS wordt LOVS - Floor Scheltens
Floor Scheltens
Sinds begin jaren ’90 werken veel basisscholen met het leerlingvolgsysteem van Cito. Cito werkt nu aan een vernieuwing van het systeem. Floor Scheltens zet de overeenkomsten en verschillen tussen de oude en de nieuwe versie op een rijtje.
Protocol rekengesprek - Henk Logtenberg
Henk Logtenberg
Henk Logtenberg heeft samen met drie studenten het Protocol ‘Rekengesprek’ ontwikkeld. Door dit protocol te volgen, kan de leerkracht snel en effectief inzicht krijgen in de pedagogische en didactische problematiek van leerlingen met rekenproblemen.
De 27e Panamaconferentie - Marc van Zanten
Marc van Zanten
Marc van Zanten kondigt de 27 Panamaconferentie aan, met het thema "Leren en evalueren"
23 juffen en meesters in één klas - Jean-Marie Kraemer
Jean-Marie Kraemer
Ieder kind verdient de juiste diagnose en vervolgens het passende onderwijs dat daarop aansluit. Alleen op die manier kan een kind de volgende trede op de rekentrap bereiken.
Spel in de rekenles - Regenwormen
Anneke Noteboom
Wie aan het eind van dit rekenspel de meeste regenwormen heeft verzameld, is de winnaar. Vanaf groep 4 / 5....
Wiskunde op straat. Oppassen met optellen in het hooggebergte - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Hoe kansberekenen je kan helpen om weer veilig thuis te komen....
Vroeger: Govert Grazer - Ed de Moor
Ed de Moor
Ed de Moor bespreekt het werk van Frater S. Rombouts, een leraar uit het begin van de vorige eeuw en auteur van onder andere "Rekenmetodiek en moderne psychologie", die ervoor zijn tijd bijzonder moderne ideeen over rekenen op na hield
Kleine kinderen worden groot: Met twee wielen door de bocht - Marielle van der Borgh
Marielle van der Borgh
Luna telt wielen op de lange weg naar Frankrijk, en leert weer beter rekenen....
Interactie: Wie oefent moet een duidelijk doel voor ogen hebben - Dolf Janson
Dolf Janson
De voors en tegens van "Wie oefent moet een duidelijk doel voor ogen hebben" worden besproken
Volgens Bartjens: Beeld van een kind - Marjolein Kool
Marjolein Kool
Onlangs is er een inspectierapport uitgekomen over het rekenonderwijs. Hebben leerkrachten zelf eigenlijk wel een idee van het niveau van hun klas? Hoe kunnen ze daar toetsen bij gebruiken?
Groetjes van groep vier: Hoe lang is een meter? - Lia van Diem
Lia van Diem
Door te meten in de klas weet groep vier steeds beter hoe lang een meter is....
De bekende Nederlander in getallen: Joost Prinsen - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Wat heeft Joost Prinsen met rekenen en getallen, welke getallen zijn voor hem belangrijk?
In / Uitgelicht. Boekenrubriek - Peter van den Bremen
Peter van den Bremen
De artikelen "IJveren voor beter rekenen" en "Rekenen valt best mee" uit Goed, "Spelend rekenen met peuters en kleuters" uit De wereld van het jonge kind, en "Olifant Ashya kan heel goed rekenen en ook nog heel snel" uit NRC-next worden besproken
Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 1, opgaven
Jos van den Bergh
Ei van Columbus Jaargang 28, nummer 1 - antwoorden
Jos van den Bergh
Extra materiaal bij "De Rekentoren" - Jelly Frijlink en Hetty Wouda - Jaargang 28, nummer 1
Jelly Frijlink en Hetty Wouda
De Rekentoren is een hoge, smalle ladekast met een grote verscheidenheid aan spelletjes. In het extra materiaal voorbeelden van activiteiten voor de Rekentoren
Spel in de rekenles - Numbers League
Anneke Noteboom
Er is een groep boeven neergestreken in Infinity city. In Numbers league ben jij de leider van een team superhelden en jullie missie is het kwaad in de straten van Infinity te bestrijden. Rekenspel vanaf groep vier / vijf
Bronnenboeken voor rekenvaardigheid op de pabo: een vergelijkend onderzoek van Frank van Merwijk
Frank van Merwijk
Toen in 2006 de verplichte Entreetoets Rekenen op de pabo werd ingevoerd ontstond er grote behoefte aan oefenmateriaal om de rekenkennis- en vaardigheden van studenten op te frissen. De auteur vergelijkt verschillende oefenboeken.
Hoe kun je de kralenketting inzetten bij het leren rekenen - Julie Menne
Julie Menne
De kralenketting. Waar is die voor bedoeld? Mogen kinderen daar wel op rekenen? Waarom wel of niet? In dit artikel staat de kralenketting met 100 kralen en 10-structuur centraal. Hoe kan dit materiaal ingezet worden bij het leren rekenen?
Rekenen met dikke Idde - Annette Markusse
Annette Markusse
Iemand die gecijferd is stelt zich voortdurend rekenvragen. Annette Markusse sloeg aan het rekenen bij een fragment uit het boek Dikke Idde.
Een onderwijs leertraject van meercijferig vermenigvuldigen - Marjolein Kool
Marjolein Kool
Op 19 mei2008 promoveerde Kees Buijs op een onderzoek over een door hem ontwikkeld onderwijsleertraject op het domein van vermenigvuldigen.
Dyscalculie in discussie, deel 2 - Mieke van Groenestijn en Jaap Vedder
Mieke van Groenestijn en Jaap Vedder
Alle abonnees van Volgens Bartjens hebben een gratis boekje over dyscalculie bij dit septembernummer aangetroffen. Mieke van Groenestijn en Jaap Vedder leggen uit wat de bedoeling van dit cadeautje is.
De rekentoren - Jelly Frijlink en Hetty Wouda
Jelly Frijlink en Hetty Wouda
Frijlink en Wouda onderzochten de beginnende gecijferdheid van jonge kinderen. Op basis van hun resultaten ontwikkelden ze ‘de Rekentoren’, een hoge, smalle ladekast met een veel verschillende spelletjes en opdrachten voor beginnende gecijferdheid
Vijanden worden vrienden: een beknopte leergang vermenigvuldigen - Willem Uittenbogaard.
Willem Uittenbogaard
In dit artikel legt Willem Uittenbogaard uit waarom en hoe kinderen volgens hem kunnen leren vermenigvuldigen zonder te cijferen.
Wiskunde op straat.: Mooie nummers - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Harrie Sormani vertelt over alle mooie nummers die hij in zijn leven al is tegengekomen.
Vroeger: Dozijn - Ed de Moor
Ed de Moor
Rekenen met het grondgetal 12 lijkt hier in Nederland ongewoon. Toch komt het vaker voor dan je denkt.
Volgens Bartjens: nieuw - Marjolein Kool
Marjolein Kool
De Volgens Bartjens staat deze keer vol nieuwe dingen. En hoofdredacteur Marjolein Kool kondigt aan dat zij ook met wat nieuws gaat beginnen en stopt met Volgens Bartjens.
Kleine kinderen worden groot: 5 1/2 is niet bijna honderd - Josje van der Linden
Josje van der Linden
Ward is vier, en gaat met zijn moeder naar de Hortus in Amsterdam. Daar ontmoet hij een vrouw van 88. Dat is al bijna honderd en dus erg oud, vindt hij.
Interactie - Jos van den Bergh.
Jos van den Bergh
Ieder nummer stemmen lezers op een stelling die te maken heeft met rekenen-wiskunde.
In / Uigelicht - Peter van den Bremen
Peter van den Bremen
Bespreking van "Barbertje moet hangen", Kees de Glopper, Didactief nr 5, mei 2008 en "Hoe moet dat met rekenen" van Els van Houten e.a., JSW, jaargang 92, juni 2008.
Groetjes van groep 2: Vlaggetjesdag - Lia van Diem
Lia van Diem
Er ligt een vlag in de kring van groep twee. Maar hoe kun je nou goed tellen hoeveel tweeën er op die vlag staan?
De bekende Nederlander in getallen: Freddy Wennemars - Harrie Sormani
Harrie Sormani
Wat heeft schaatser Freddy Wennemars met getallen?
Uitleggen is vragen stellen - Miep Voestermans
Miep Voestermans
Oeverloze interactieve nabesprekingen leveren weinig op. Maar een leerkracht die consequent en gericht vragen stelt, laat de leerlingen naar elkaar luisteren en met elkaar meedenken. Dat levert waardevolle ontdekkingen en leermomenten op.
Een kind met een spraakprobleem leren tellen - Maaike Vernooij
Maaike Vernooij
Het leren tellen gaat bij de meeste kinderen volgens voorspelbare stappen. Maar wat doe je als een kind, al dan niet met een handicap, zijn eigen eigenwijze ontwikkeling volgt?
Integratie van rekenen&wiskunde en natuur&techniek. Kees Buijs
Kees Buijs
Een samenwerkingsproject tussen SLO en NVORWO heeft een interessant boekje opgeleverd. Laat u inspireren door rijke lesideeën die overeenkomsten en verschillen tussen de exacte vakken uitbuiten en met elkaar combineren.
Schoolreisje met napret - Marie-Jose van Heugten
Marie-José van Heugten
In Alles telt 4B, blok 5, les 13-15 staan sommen rond een schoolreisje. Marie-José van Heugten besloot de lessen te vervangen door berekeningen rond een eigen schoolreisje naar dierenpark ‘De Oliemeulen’ in Tilburg.