Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie

In de ban van big ideas - Annieke de Groot en Kelly Nijenhuis

In het leerlandschap van kinderen vormen ‘big ideas’ belangrijke mijlpalen. Annieke de Groot en Kelly Nijenhuis lieten kinderen met elkaar discussiëren over gekozen rekenproblemen, waardoor ze kennis construeerden over de onder- liggende big ideas.

Wijzer voor wijzer - Frans van Galen en Marjolijn Peltenburg

Bij het leren klokkijken is het goed om de rol van de grote en kleine wijzer apart aan de orde te stellen. Dat zou je kunnen doen door tijdelijk een klok met alleen een kleine wijzer in de klas op te hangen.

Een kort meetlint en een lange gang - Alexandra Dekker

Wie wil dat leerlingen bij rekenen-wiskunde zelf ontdekkingen doen, moet zorgen voor uitdagende materialen, goede activiteiten en denkvragen, en het lef hebben om de leerlingen zelf hun gang te laten gaan.

Zwart-wit denken kan heel positief zijn - Peter Buis

Wie zijn leerlingen leert schaken geeft hen meer mee dan een aardige vrijetijdsbesteding. Schaken ontwikkelt allerlei eigenschappen van kinderen die onder andere ook goed in de reken-wiskundeles van pas kunnen komen.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Qwirkle

Combineer de blokjes zo dat je de meeste punten scoort. Uitdagend rekenspel voor kinderen vanaf groep 2 / 3...

Vroeger: Toetsen en schoolsucces - Ed de Moor

Toetsen om te bepalen of iemand het rekenen en de taal goed beheerst waren ook in de vorige eeuw bekend. Kun je op deze manier een voorspelling doen over het schoolsucces?

Wiskunde op straat: Precies of nauwkeurig? - Harrie Sormani

De kunst van het schatten is een handig hulpmiddel in het dagelijks leven Maar soms is het handiger om precies te rekenen....

Redactioneel

Volgens Bartjens: Ballen - Marjolein Kool

In dit nummer komen er veel stagiaires aan het woord, die vertellen over hun (reken)ervaringen tijdens de stage.

Kleine kinderen worden groot: De grootste wens van Jet - Marielle van der Borgh

Kleine Jet is de jongste van het gezin en dat vindt ze vaak jammer.

Interactie - Mat Bos en Vincent Klabbers

Stelling: De vakgroep rekenen-wiskunde van Pabo De Kempel heeft een duurzame relatie met een basisschool in de buurt, een zgn. Krijtschool. Op elke Pabo zou de vakgroep rekenen-wiskunde dit voorbeeld moeten volgen.

In / Uigelicht - Peter van den Breemen

Bespreking van "Rekenen is goed of slecht", Plein Primair, nr 1 29 februari 2008 en van "Rekenvaardigheid in de brugklas voor veel leerlingen nog een brug te ver" van Mieke van Groenestijn, Basisschoolmanagement, mei 2008.

De bekende Nederlander in getallen: Clous van Mechelen - Harrie Sormani

Clous van Mechelen vertelt over de belangrijke getallen in zijn leven.

Groetjes van groep vier - Lia van Diem

De juf van groep vier moet boodschappen doen en laat aan de klas haar boodschappenlijstje zien. Maar hoeveel geld zal ze nu ongeveer kwijt zijn voor al haar boodschappen?

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 4, opgaven

Vier bladzijden vol rekenpuzzels en breinkrakers voor kinderen van groep zeven en acht.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 4 - antwoorden

Extra toelichting bij "Op je tellen passen", Willem Uittenbogaard, Jaargang 27, nummer 4

In deze extra bijlage wordt een verder toelichting gegeven op het artikel "Op je tellen passen", van Willem Uittenbogaard, over het aanleren van akoestisch tellen.

Paasontbijt: Een boodschappenlijst maken - Marie José van Heugten

Hoe de boodschappenlijst voor het paasfeest kan zorgen voor een interesssante en boeiende rekenles....

Weten

Intuitie en rekenen-wiskunde leren, hindernis of steun? - Jo Nelissen.

Bij het oplossen van een probleem waar geen pasklare oplossing voor bestaat, gebruik je je intuïtie door het onmiddellijk, spontaan, creatief inzetten van kennis en ervaringen of een plotseling optredend inzicht. Hoe werkt dat bij rekenen-wiskunde?

Hoeveel bloemen zijn er uit mijn tuin geplukt? - Fenna van Nes

Ruimtelijk inzicht en getalbegrip behoren tot 2 verschillende domeinen van rekenen-wiskunde. Ruimtelijke structuren kunnen echter een rol spelen bij het vaststellen en het vergelijken van hoeveelheden.

Op je tellen passen! - Willem Uittenbogaard

Het tellen van een aantal knikkers is een alledaagse handeling die iedere volwassene bijna gedachteloos zonder fouten kan uitvoeren. Heeft u er wel eens bij stil gestaan hoe moeilijk het is om het tellen van voorwerpen te leren?

 

De activiteit 'De knikkers' is afkomstig uit het boek '100 activiteiten voor onderzo...

Rekenen in thema's - Marian van Veen

De methode opzij leggen en werken aan een thema biedt prachtige kansen op rijk rekenonderwijs. Wie rekening houdt met een aantal belangrijke aspecten geeft leerlingen voldoende ruimte en zorgt tevens dat het werken aan een thema niet vrijblijvend is.

Weten

Basisvaardigheden in het realistisch reken-wiskundeonderwijs - Willem Vermeulen

Leren kinderen tegenwoordig niet meer rekenen? Of leren ze andere kennis en vaardigheden dan vroeger? En wat vinden we daarvan? Willem Vermeulen mengt zich in de actuele discussie over het realistische reken-wiskundeonderwijs.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - De betoverde doolhof

De betoverde doolhof is een rekenspel voor kinderen vanaf groep 2, waar je de kortste weg door een doolhof moet weten te vinden....

De bekende Nederlander in getallen: Jan Terlouw - Harrie Sormani

Interview met Jan Terlouw, die vertelt over zijn relatie met rekenen en getallen.

Kleine kinderen worden groot: Geen tijd om me te verstoppen!. - Joost Kieft

Als je zoon de telrij nog niet zo goed onder de knie heeft en wat cijfers overslaat bij het aftellen voor verstoppertje, verlies je vaak van hem....

Vroeger: Met en zonder staart - Ed de Moor

Vroeger... was er de ouderwetse staartdeling. Was die handig en nuttig of kunnen we het tegenwoordig ook wel zonder af?

Wiskunde op straat: Pim Pandoer en het spook van de Imbosch - Harrie Sormani

Menigeen meent dat kinderen van tegenwoordig vanwege allerlei technisch vernuftige apparaten niet meer zo veel hoeven te rekenen als vroeger. Dit klopt niet, tegenwoordig heb je al je rekenkennis hard nodig als je een ikea-kast in elkaar wilt zetten....

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 3, opgaven

Vier pagina's vol rekenpuzzels en breinkrakers voor groep zeven en acht.

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 3 - antwoorden

Tellen op straat; spel en leren in de binnenstad van Amsterdam - Anne Coos Vuurmans

Kijk af en toe naar de grond onder je voeten. Daar kun je prachtige ontdekkingen doen. Anne Coos Vuurmans vond een bijzondere telrij in de Amsterdamse Den Texstraat en wandelde er langs samen met de makers!

Dierenpension; vanuit thematisch spel komen tot meetkundige activiteiten - Ans Veltman

Laat kinderen een bouwwerk maken en vraag ze vervolgens om hun gebouw in een bouwtekening vast te leggen. Dat is een rijke meetkunde-activiteit, waarin kinderen leren over construeren, oriënteren en het gebruik van meetkundetaal.

Derailleur, wielomwenteling en andere moeilijke woorden - Renske Val en Loek Erich

Consequent en structureel aandacht besteden aan moeilijke woorden in de rekenles, kan leerlingen met een taalachterstand tot steun zijn. Het komt niet alleen hun rekenprestaties maar zeker ook hun woordenschatontwikkeling ten goede.

Redeneren met de kapitein; durven kinderen kinderen kritisch te reageren op een rekenvraagstuk?

Hoe kunnen kinderen elkaars denken en redeneren beïnvloeden tijdens een interactieve nabespreking? Welke rol spelen zelfvertrouwen en onafhankelijk denken bij het reageren op een ‘onzinvraagstuk’. Erica de Goeij en Adri Treffers doen verslag.

Op weg naar de top; een leerzaam spel voor studenten en leerlingen - Abbie van den Broek

Het ontwerpen van een rekenspel is een uitdagende en leerzame opdracht voor pabo-studenten. Wie een goed spel wil maken moet zich verdiepen in rekendoelen en leerlijnen en bedenken hoe kinderen een stapje verder kunnen komen ‘op weg naar de top’.

Boeken vol geheimen, rekenen met prentenboeken - Rob van Bree en Hanneke van Bree

Een veelgebruikt, dankbaar en vooral erg spannend onderwerp in groep 1 en 2 is ‘geheimen’. Maar let op, prentenboeken over geheimen kunnen ook onderwerp zijn van rijke rekenlessen meet- en meetkundeactiviteiten....

Hoe gaan we dit olifantje wassen? Betekenisvolle getallen uit de dierenwereld

Soms liggen de getallen voor het oprapen. Kijk maar eens in de dierentuin. Heb je je wel eens afgevraagd welke getallen daar allemaal ‘wonen’? Met praktijktips voor de bovenbouw. Een artikel van Hilde Amse en Fokke Munk