Welkom

Volgens Bartjens is hét vaktijdschrift voor de praktijk van het reken-wiskunde-onderwijs. De inhoud van de artikelen is een toegankelijke mix van theorie, didactiek en praktijk, bedoeld voor leerkrachten, rekencoördinatoren, pabo-studenten, opleidingsdocenten, onderzoekers, adviseurs, ontwikkelaars en andere professionals die geïnteresseerd zijn in het reken-wiskundeonderwijs.

Draad van Ariadne
Bekijk ze allemaal

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

Neem contact op met de redactie

Kleine kinderen worden groot; Een respectabele leeftijd - Caroliene van Waveren

Mathilde wordt binnenkort negen jaar. Wat valt er veel te rekenen rondom je verjaardag!

Groetjes van groep vier: Een inhoudelijke les - Lia van Diem

Er staan een heleboel flessen en potjes op tafel. Maar hoe kun je nu meten waar het meeste water inpast? De kinderen van groep vier gaan op onderzoek uit.

De bekende Nederlander in getallen: Kick van der Veer - Harrie Sormani

Programmamaker en cabaret-expert Kick van der Veer vertelt hoe hij heeft leren rekenen en hoe hij die kennis gebruikt bij het maken van het programma Andermans Veren.

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Khet

Probeer de farao te raken met een laserstraal! Strategisch en spannend bord- en rekenspel geschikt vanaf groep vier...

Ontwikkeling en onderzoek

Reken-wiskundeonderwijs anno 2007 - tussen oude waarden en nieuwe uitdagingen -

K.P.E. Gravemeijer - FIsme, Langeveld Instituut, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

De kwaliteit van het reken-wiskundeonderwijs - een virtueel vraaggesprek -

A. Treffers - FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Marja van den Heuvel - Panhuizen - hoogleraar - een interview

J. ter Heege & R. Keijzer - FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 111 - Op weg naar het advies van de 'Expertgroep Doorlopende Leerlijnen'

- een reflectief verslag van de veldraadpleging - J. ter Heege - FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Panama Praktijktip nummer 108 - Bartjens rekendictee 2007

R. Keijzer, J.G.C.J. Haarsma & N.T.E. de Weerd -
FIsme/ELWIeR, Universiteit Utrecht/Hs Windesheim/ELWIeR, Zwolle

Ontwikkeling en onderzoek

RRASS!: realistisch reken-wiskundeonderwijs aan leerlingen met een autisme spectrum stoornis

E.J. van Houten-van den Bosch & E. Bierdrager-van der Meij - RU Groningen, afdeling orthopedagogiek
Regionaal Expertisecentrum Noord Nederland, cluster 4

Ontwikkeling en onderzoek

Leerstoflijnen in methoden - Leerstoflijnen uit 'Speciaal Rekenen' nader toegelicht

N. Boswinkel & J. Nelissen - FIsme, Universiteit Utrecht

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 2, opgaven

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 2 - antwoorden

Praktische voorbeelden bij "Rekenproblemen open aanbieden" - Jaargang 27, nummer 2

Praktische voorbeelden over hoe je kinderen kunt leren redeneren over open rekenproblemen.

Tijd maken voor tijd; Van indianen en de dingen die voorbij gaan

Voordat kinderen leren klokkijken moeten zaken als tijdsduur en de volgorde van opeenvolgende gebeurtenissen al aan de orde zijn geweest. In dit artikel beschrijven Ronald Keijzer en Jan Willem van Slijpe de basisbegrippen van tijd in groep1/2.

De leraar als archeoloog en begeleider. Rijke problemen oplossen in plaats van procedures aanbieden

Bied je je leerlingen één procedure aan, of mogen het er meer zijn? Volgens Maarten Dolk is discussie over deze vraag niet zinvol. Kinderen kiezen bij het oplossen van
een vraagstuk niet voor één procedure die ze van begin tot eind volhouden.

Rekenproblemen open aanbieden; Kinderen leren redeneren in discussies over open vraagstukken.

Als we leerlingen willen laten redeneren moeten we hen problemen voorzetten waar wat aan te puzzelen valt. De reken-wiskundemethodes bieden zulke opgaven, maar behoeven soms kleine aanpassingen. Frans van Galen en Lia Oosterwaal laten zien hoe je dit doet

Probleemoplossen in het speciaal basisonderwijs In het SBO kunnen leerlingen leren van en met elkaar

Leerlingen in het speciaal basisonderwijs krijgen niet vaak de kans om in een interactief gesprek samen aan een probleem te werken. Men denkt vaak dat ze dat toch niet kunnen. Marjolijn Peltenburg, Iris Verbruggen en Mieke Abels bewijzen het tegendeel.

Weten

Een schatter kan niet zonder redeneren; Waarom schatten waardevol is - Dolf Janson

Schattend rekenen is een ondergewaardeerde variant van rekenen. Niet terecht, want schatten is niet alleen handig in het dagelijks gebruik, maar ook nuttig vanwege het redeneren dat daarbij nodig is. Leren schatten vraagt echter wel een specifieke aanpak.

De bekende Nederlander in getallen: Doekle Terpstra - Harrie Sormani

Doekle Terpstra, voorzitter van de HBO-raad, vond te midden van alle commotie rond de rekenvaardigheid van Pabostudenten ruimte om te vertellen over zijn eigen rekengeschiedenis.

Groetjes van groep 2; vouwblaadjes en kroonkurken - Lia van Diem

Lia van Diem beschrijft hoe ze met "haar" groep twee oefent met het splitsen door 5 koeien in 2 weilanden te plaatsen.

Kleine kinderen worden groot; Dit gebouw is scheef! - Josje van der Linden

Ward van vier jaar oud doet een ontdekking: het gebouw van de iPabo is scheef! Want de trap op telt 20 treden en de trap af wel 22. Hoe kan dat?

Vroeger. Rekenen is leuker dan / als je denkt... - Ed de Moor

Ed de Moor beschrijft de geschiedenis van het rekenen

Wiskunde op straat; Rekenen in de hoofdrol - Harrie Sormani

Als Harrie Sormani zonder hulp van computers en moderne elektronica in Denemarken aankomt, heeft iedereen op de camping zijn eigen oplossing voor Pabo-studenten die niet kunnen rekenen....

Spel en rekenles

Spel in de rekenles - Redeneerpuzzels

Airport, Rush hour en Tipover zijn rekenspellen om in je eentje te spelen. In dit artikel worden ze besproken...

Ontwikkeling en onderzoek

Gecijferdheid, vier eeuwen ontwikkeling - perspectieven voor de opleiding

W. Oonk, M. van Zanten & R. Keijzer - FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Kenmerken van vakdidactische theorie - implicaties voor de pabo

W. Oonk - FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Panama Praktijktip nummer 107 - Vakantiegroeten

R. van Tricht - FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Realistisch reken-wiskundeonderwijs in het speciaal basisonderwijs

Attitude van leerkrachten en lesgedrag in de klas - I. Verbruggen, M. Frickel, J. van Hell & N. Boswinkel - FIsme, Universiteit Utrecht/KU Leuven/Radboud Universiteit Nijmegen,
FIsme, Universiteit Utrecht

Ontwikkeling en onderzoek

Het Kanaal nummer 110 - Opleidingen verder in beeld

R. Keijzer & J. Haarsma - FIsme, Universiteit Utrecht/ELWIeR Hs Windesheim/ ELWIeR

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 1, opgaven

Rubriek vol met rekenpuzzels en breinkrakers voor kinderen uit groep 7 en 8, gemaakt door Jos van den Bergh

Draad van Ariadne

Ei van Columbus Jaargang 27, nummer 1 - antwoorden

Extra toelichting bij, "Goochelen op deelbaarheid", Job van de Groep - Jaargang 27, nummer 1

In dit extra materiaal licht wiskundig goochelaar Job van de Groep nog een getallentruc toe.

Goochelen met deelbaarheid; de wereld achter een trucje - Job van de Groep

Wiskundig goochelaar Job van de Groep verbaast iedereen met zijn getallentrucs. Leerlingen worden nieuwsgierig naar het waarom achter de truc, en leren zo ongemerkt heel wat bij over rekenen.

De grote rekendag 2007; meetkunde, patronen en kunst - Vivian Lohnstro

Het thema van de Grote Rekendag 2007 was ‘meetkunde, patronen en kunst’. Dat sluit mooi aan bij de domeinen Meetkunde en Ruimtelijke Oriëntatie. Op de Grote Rekendag wordt er door leerlingen op alle scholen een dag lang aan gewerkt.

Weten

Een leraar zonder kennis is gewichtloos - Frans van Mulken

Frans van Mulken interviewt Jan van Maanen, hoogleraar - directeur van het Freudenthal Instituut.